طیف بینی زیر قرمز

طیف بینی زيرقرمز يکی از مهم ترين روش¬های تجزيه ای برای شناسايی ترکیبات شیمیایی است، به طوری که این روش یکی از مهم ترین روشهای تجزیه ای در دسترس متخصصین است. وقتی جذب ماده ای در محدودۀ زیر قرمز شدید باشد، این روش برای تجزيه کمّی نيز مفيد خواهد بود. يکی از مزايای طیف بینی زيرقرمز نسبت به ساير روش های تجزيه ساختاری (پرتوايکس، رزونانس اسپين الکترون، رزونانس مغناطیسی هسته و … ) فراهم کردن داده های مفيد با سرعت و سهل است و به هيچ‌گونه روش‌هاي ارزيابی بعدی نياز ندارد. اين روش علاوه بر شناسايی ترکيبات آلی و معدنی، بسياری ازمسائل مربوط به شیمی کئورديناسيون را نيز حل می کند. یکی دیگر از مزایای بسیار خوب طیف­بینی زیرقرمز آن است که هر نمونه واقعی، به هر حالت فیزیکی قابل مطالعه است. مایعات، محلول­ها، خمیرها، پودرها، لایه­های نازک، فیبرها، گازها و سطوح را می­توان با روش آماده­سازی ساده و راحت مورد آزمایش قرار داد. با بهبود دستگاهوری، روش­های حساس جدیدی توسعه یافته است که تجزیه نمونه­هایی که قابلیت برهم­کنش دارند، امکان­پذیر شود. طیف­سنج­های زیرقرمز از دهه 1940، به صورت تجاری در دسترس محققین قرار دارد. در ابتدا از منشورها به عنوان جزء پاشنده در دستگاه­های زیرقرمز استفاده می­شد، ولی از اواسط دهه 1950، شبکه­های پراش به عنوان جزء پاشنده معرفی شدند. اما، مهم­ترین پیشرفت طیف­بینی زیرقرمز، ورود طیف­سنج­های تبدیل فوریه است، که در آن از یک تداخل­سنج و از فرایند مکانیکی خوبی برای تبدیل فوریه استفاده می­شود. طیف­بینی زیرقرمز تبدیل فوریه[1] (FTIR) کیفیت طیف زیرقرمز را بهبود بخشیده و زمان لازم برای به­دست آوردن داده­ها را کاهش داده است. علاوه بر این، با بهبودهایی که در برنامه­های رایانه­ای ایجاد شده است، طیف­بینی زیرقرمز توسعه بسیار بزرگی داشته است.

طیف­بینی زیرقرمز روشی براساس ارتعاش اتم­های یک مولکول است. طیف زیرقرمز یک ماده با عبور تابش زیرقرمز از آن و تعیین کسر جذب شده تابش ورودی در یک انرژی خاص، به دست می­آید. انرژی که در آن هر پیک در یک طیف جذبی ظاهر می­شود، بیانگر فرکانس یک ارتعاش در قسمتی از مولکول نمونه است.

نوارهای جذبی يا پيک­ها درطيف زيرقرمز يک ترکيب با گروه­های عاملی و پيوندهای موجود در آن ماده مطابقت دارد. بنابراين، طيف IR يک ماده شيميايی، به عنوان اثر انگشت آن استفاده می‌شود. موقعيت نوارها در طيف IR معمولاً برحسب عدد موج ( با واحد 1-cm) بيان می­شود. ارتباط بين عددموج (σ)، طول­موج (λ) و فرکانس (υ) به صورت معادلۀ (1)، است.

1                                                                                                          υ= c/ λ

که c سرعت نور در خلاء است. شدت نوارها در طيف IR ، بر حسب عبور (T) و يا برحسب جذب (A) بيان می­شود.

2                                                                             A= Log 1/T

[1]. FTIR: Fourier-Transform Infra-Red

کلیات طیف بینی زیرقرمز و رامان PDF

دستگاهوری زیرقرمز PDF

طیف نورسنجهای زیرقرمز پاشنده PDF

طیف نورسنجهای (FTIR) زیرقرمز تبدیل فوریه PDF

آشکارسازها در طیف بینی زیرقزمز PDF

تکفام سازها در طیف بینی زیرقرمز PDF

تداخل سنجهای مایکلسون PDF

منابع تابش زیرقرمز PDF

نمونه برداري از مايعاتPDF

سلول های نمونه و نمونه برداری PDF

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

× پشتیبانی آنلاین